Blog
4 načina za poboljšanje radnih navika kod dece uz BrainOBrain program
- 20. November 2020.
- Posted by: Marija
- Category: Razvoj deteta Tehnike učenja Vaspitanje
Čuvena izreka kaže „Rad je stvorio čoveka“.Od davnina ljudi su naviknuti da nešto rade, stvaraju, proizvode menjajući na taj način svet oko sebe a u isto vreme i sebe same. Mnogi praktičari vaspitanja govore o značaju radnog vaspitanja za razvoj deteta od individue do ličnosti. Rad pomaže detetu da nauči neke osnovne obrasce ponašanja koji će mu biti značajni tokom kasnijeg života. Za razvoj radniih navika kod dece su značajni roditelju kao primarni vaspitači a zatim i nastavnici u školi. Jednom stečene radne navike se uvek mogu poboljšavati.
Postoji više načina kako možemo poboljšati radne navike kod dece. Veliki udeo u tome ima i Brainobrain program. Ovo je program koji omogućava celokupan razvoj dečije ličnosti, zatim razvoj koncentracije, pamćenja, veštine javnog nastupa i brzog računanja. U okviru njega se rade i odgovarajući domaći zadaci koje zadaje učitelj nakon svakog časa. Deca imaju sedam dana da ga urade, tačnije do narednog časa. Domaći je tako koncipiran da dete svaki dan treba da posveti 15 minuta za po jednu tabelu koju je dobilo i da na taj način uradi sve što je zadato. Benefit je ovde višestruk. Dete postepeno savladava program i razvija naviku da radi domaći i da uopšte generalno nešto radi. Podstiče se njegova pažnja i koncetracija a najviše od svega se poboljšavaju njihove radne navike u celini.
Na Brainobrain časovima sa decom se radi i NLP odnosno neuro-lingvističko programiranje. U okviru NLP-a učenici razvijaju odgovarajuće radne vrednosti od malih nogu. Oni se uče da biraju prave životne uzore, da razvijaju prava uverenja koja će im postati značajna za svet rada kada odrastu. Za svako uverenje deca imaju zadatak da navedu primer iz škole ili kuće a često se ti primeri odnose na pomaganje roditeljima u kući, drugarima u školi ili na nekom drugom mestu. Deca kroz razvijanje altruizma i empatije prema drugima još više osnažuju svoje radne navike čineći ih sastavnim delom svog bića.
Neizostavni deo Brainobrain časova a često i najzanimljiviji je i deo koji se odnosi na pravljenje nekog kreativnog proizvoda. Bukvalno se pravi sve od igle do lokomotive. Deca rade na stvaranju nekog proizvoda bilo da je to neki crtež ukrašen šljokicama, ili kompleksni zmaj od papira, kartonska maska za maskenbal ili neku drugu svečanost. Tom prilikom deca, pored razvijanja sitne motorike i zabave, razvijaju još više svoje preferencije i radne navike. Oni praveći nešto stiču još jači osećaj za pripadnost nekom (radnom) kolektivu, zatim dobijaju sigurnost u radnom procesu, formiraju stavove prema radnim zadacima i zahtevima koji se pred njih stavljaju. Takođe dolazi i do pojačavanja tim-bilding duha. Radeći u timu učenici postaju polako svesni da samo međusobnom saradnjom između sebe mogu ispuniti neki radni zahtev koji je pred njih postavio/la učitelj/ica.
Do poboljšanje radnih navika kod dece može da dovede i svakodnevna briga deteta o edukativnim radnim materijalima koji se koriste na Brainobrain časovima. Deca su u obavezi da za svaki čas nose knjige, olovku, gumicu, abakus a po potrebi i karticu za mentalnu aritmetiku. Oni se uče da sve što je potrebno dan ranije redovno spakuju i pripreme za čas a nakon časa sve to isto i vrate kući. Na ovaj način se pored brige o stvarima deca osposobljavaju da brinu o radnim materijalima i sredstavima za rad što će im biti kasnije veoma značajno kada budu spremali radni materijal ili alat za posao koji budu radili. Već na tom ranom uzrastu obično pakovanje knjiga može da im donese neobičnu naviku. To je razvoj navike da se brine o svojim stvarima i materijalima. Tom prilikom dete će uvek znati gde mu se šta nalazi i neće morati da pretura po tašni ne bi li pronašao ono što mu je potrebno.
Kod dece je nužno stalno podsticati razvoj radnih navika i njihovo poboljšanje i unapređivanje. Bez radnih navika deca se često ne snalaze, nisu organizovana a veoma često i nesamostalna. Time se oslanjaju samo na roditelje a oni neće uvek biti tu za njih. Zato je bitno da svi utičemo na pozitivan način na decu, na razvoj i poboljšanje njihovih navika da rade, stvaraju i proizvode nešto novo, drugačije i svrsishodnije.