Blog
Stilovi učenja kod dece
- 16. January 2020.
- Posted by: Marija Stefanovski
- Category: Razvoj deteta Tehnike učenja Vaspitanje
Da li vam je poznata ova rečenica ,, Koliko puta treba da ti ponovim, je l treba da ti crtam da bi upamtio/la? “Ova rečenica je pokazatelj klasičnog nerazumevanja različitosti koje ljudi nose u sebi , kao i različitosti njihovih reprezentativnih sistema kroz koje obrađuju primljene informacije. Svako od nas, ukoliko nema neki fizički nedostatak, percipira informacije putem više čula koji su zapravo kanal za prenos informacija. Te kanale u NLP-u nazivamo reprezentatuvnim sistemima. Imamo tri primarna reprezentativna sistema:-vizelni-auditivni-kinestetički i mi ih sva tri koristimo sve vreme, ali ne uvek sve podjednako, već često dajemo prednost jednom reprezentativnom sistemu u odnosu na drugi i njega nazivamo dominantnim…
Kako prilagodiri gradivo detetovom ličnom načinu razmišljanja?
Često srećemo roditelje koji na osnovu dominacije sopstvenog čula nameću nesvesno svom detetu stil obrađivanja informacija, kao i stil učenja i onda se pitaju kako mu ,, ne ide”, pa kada ga puste iznenade se kako je na ,, neki svoj način,, uspelo daleko brže da nauči…
Stilovi učenja su zapravo načini na koji naš mozak prima i obrađuje informacije…Šta to znači? Kako da prilagodimo gradivo detovom ličnom načinu razmišljanja? Odgovor je jednostavan – tako što ćemo znati da postoje ova tri dominantna tipa i na osnovu toga ćemo usvajanje gradiva prilagoditi datom tipu…
Postoje raznovrsni testovi na osnovu kojih vrlo lako možemo saznati kom tipu dete pripada i u Brainobrain Školarku je to prvi u nizu testića sa kojim se naša deca susretnu… Naši predavači, koji su završili Practicionar na NLP-u, već na osnovu komunikacije sa detom mogu brzo i jednostavno, na osnovu svog znanja da prepoznaju kom tipu dete pripada, a evo i kako se prepoznaju tipovi!
Dominantni Vizuelac
Vizuelni-pretvaraju reči u slike, često u komunikaciji trepću, izrazito gestikuliraju, plitko dišu, iznose malo detalja dok govore, vrlo im je važan kontakt očima, u toku razgovora prave bočne pokrete očima sto je znak da vuzueno tragaju za informacija ma.
Kako vizelac najlakše uči? Uz pomoć slike i vrlo je važno istaći da ovaj tip često ometa uključivanje drugog čula tipa auditivnog, kada vizelac obrađuje sliku, a usput sluša objašnjenja, njegova pažnja je automatski podeljena i tada neće dobro razumeti ni sliku, ni reči… Najbolje pamte ako pred sobom imaju iluziju 3D slike.
Dominantni Auditivac
Njihov mozak funkcioniše kao MP3, oni aktivno i pomno slušaju šta drugi govori, govore ono što vizelac vidi, dišu duboko, govore ritmično, ometajući faktor im je buka… Saveti za auditivce je da što više posećuju predavanja, da uče tako što čitaju na glas ili se snimaju pa slušaju, ili nađu auditivca sa kojim će u paru učiti…
Dominantni Kinestetičar
Ovaj tip najsporije obrađuje informacije, jer prvo mora da ih čuje vidi, pa pretvori u emocije uz čiju pomoć će izraziti svoje misli… Kinestetičari uče kroz praktičan rad i telesne aktivnosti, oni najbrže uče ,,činjenjem”. Donose odluke na osnovu osećaja, emocija, ukusa i sl. Duboko dišu..Često ne gledaju sagovornika u oči, što ljudi često inerpretiraju kao da su nesigurni.
Savet za učenje kinestetičarima je da kreiraju sopstvene slike koje će sami osmisliti i nacrtati. Takođe dobar savet za tip koji je dominantno kinestetički je da bira budući poziv u kom se puno radi rukama.
Kao što vidite ljudi mahom razviju jedno čulo koje postaje njihovo dominantno čulo koje im daje u nečemu prednost, a u nečemu i nedostatak u odnosu na druge ljude… Brainobrain program koji se bavi intelektualnim i socioemocionalnim razvojem decu uči putem VAK metode da paralelno i uvek u toku rada koriste sva tri čula podjednako aktivna istovremeno, a na socioemocionalnom planu u sklopu NLP-a uči decu da spoznaju te razlike u tipovima, da ih razumeju i uvažavaju, kao i da nauče kako da se brzo usaglašavaju sa njima ukoliko žele da ih povedu u nekom svom komunikacionom smeru… Jednom rečju Brainobrain program gradi decu koja su superiorna kako na intelektualnom planu jer su sposobnija znatno brže da prime informacije kroz sva tri kanala i da ih brže uvežu i prerade, a na socio-emocionalnom planu ih čini ne samo ljudima koji su svesni razlika, već i ljudima koji te razlike umeju da iskoriste za dobrobit, ljude koji su sposobni da budu lideri drugima kao i uzori i dopuna sebi sličnima…
Autori teksta BrainOBrain Školarko Novi Sad :
*Brainobrain frašizer i trener Danica Jocic-Stojicevic-Diplomirani komparatista i Master srbista
*Trener Anica Stojanović diplomirani učitelj
Izvori teksta:*Materijal sa Practicionar-a iz NLP centa Novi Sad,*Slavica Squire,, NLP u svakom uspehu mirođija” Beograd, Vulkan, 2013.*Džudi Bartkovijak,,, Korak po korak NLP za decu 10 do 13 godina” , Beograd, Finesa, 2014. * Džozeg O’Konor i Džon Sejmur,, Uvod u NLP” , Beograd, Kontrast, 2017.* Stiven R. Kavi, 7 navika veoma uspešnih ljudi, Beograd, Mladinska knjiga, 2013.