Blog
Kako naučiti decu da odrede prioritete
- 23. September 2021.
- Posted by: Marija
- Category: Razvoj deteta Tehnike učenja Vaspitanje
Utvrđivanje prioriteta danas se ističe kao nešto što je svrsishodno i nužno. Razdvajanje bitnog od nebitnog u učenju, u onome što se radi, obavezama i poslovima donosi mnogo više uspeha u tim aktivnostima. Tome bi trebalo učiti decu od najranijeg uzrasta. U prvim godinama života deca dolaze u kontakt sa svetom oko sebe. Stiču iskustvo, sakupljaju informacije i vrše njihovo skladištenje. Dosta informacija saznaju i od roditelja. Od njih saznaju svoje ime, pol, uzrast, nazive predmeta, bića i pojava koji ih okružuju. Oni im pomažu da sva ta iskustva klasifikuju i grupišu u određene kategorije.
Kroz razgovor sa decom roditelji ističu vrednost sadržaja za njih. Šta im je važno da znaju da bi lakše funkcionisali u socijalnom okruženju gde žive. Roditelji kao prvi vaspitači dece ovde moraju imati dosta strpljenja za mnoga dečija pitanja koja počinju na “Zašto?”, “Kako to može?”, “To je tačno, zar ne?”. Ova pitanja imaju višestruku funkciju za decu. Kroz njih oni zadovoljavaju svoju radoznalost i ispunjavaju svoje mozgiće znanjem.
Kada krenu u školu ovo deci postaje još važnije. Pored roditelja, veoma značajnu ulogu imaju i učitelji koji moraju da razdvoje činjenice i dodatne informacije, da znaju da utvrde šta su prioriteti. Korak po korak, zahvaljujući pravilnom postavljanju prioriteta kod roditelja i učitelja, deca postaju organizovanija, lakše planiraju svoje obaveze, znaju šta prvo treba da urade. Sve to dovodi do razvoja pravilnih radnih navika kod dece.
Ne tako retko, u moru školskih i vanškolskih aktivnosti, želje za druženjem i igranjem igrica, čak i najorganizovanijoj deci se dešava da teško osmisle dan i poređaju obaveze prema važnosti. Kao edukatori BrainOBrain programa uočavamo da sama dnevna organizacija aktivnosti kod dece nekada ume bude ozbiljan izazov. Stoga, kroz NLP tehnike na časovima insistiramo na strukturi i organizaciji svakodnevnih obaveza.
Na školskom uzrastu jako veliki značaj za učenje dece ima BrainOBrain program, konkretno deo koji se odnosi na neurolingvističko programiranje. U okviru NLP delova časa deca se uče da tačno definišu svoje ciljeve, konkretizuju zadatke, a to se najbolje radi kroz analizu potencijalnih ishoda naših ciljeva. Na BrainOBrain časovima se priča o tome da svaki cilj mora biti SMART (pametan):
Specific (specifičan) i da se njime teži ostvarenju neke namere ili plana deteta,
Mesurable (merljiv) i da se njime može proceniti neko lično ostvarenje,
Achivable (dostižan) deca se uče da moraju da budu realna u ciljevima koje postavljaju da bi se oni ostvarili,
Relevant (relevantan) tj. da je postavljen na pravi način i
Time bonded (vremenski definisani) deca se uče da svaki cilj mora da bude vremenski određen, da li kratkoročan ili dugoročan.
Kroz postavljanje ciljeva deca se uče da te ciljeve “razbiju” na manje zadatke koje bi trebalo da urade. Čim se zadaci konkretizuju, vrši se analiza potencijalnih rezultata odnosno ishoda koji se žele postići. Celokupna analiza se prolazi postepeno i sa najvećim akcentom na tome da se to radi svakodnevno. NLP tehnike, između ostalog, omogućavaju deci da organizovanije uče i da utvrđuju prioritete na svom uzrastu. Tu se ističe važnost učenja za napredak, daje se prednost iskustvenom učenju i primerima iz prakse, sve je podređeno detetu, njegovim iskustvima, shvatanjima i interesovanjima. Neguje se koncept vizuelno-auditivno-kinestetičke metode, tj. šta vidimo kao najvažnije, šta je to što čujemo i, kao posledicu toga, šta je to što kinestetički upoznajemo. Posebno je značajan i interesantan koncept kinestetičkog koji je zastupljen i na mlađem školskom uzrastu. Dete dodirom stiče iskustvo i upoznaje za njega bitne stvari.
Da bi deca izrasla u aktivne mlade ljude neophodno je da se nauče da postavljaju životne ciljeve, zadatke, da planiraju ishode i biraju metode. Sve to im omogućava BrainOBrain program i časovi. Deca to rade na jedan kreativan i zanimljiv način. Uče da postavljaju pitanja, diskutuju, analiziraju i sve to u svrhu ličnog razvoja i prosperiteta.
Autor: Novak Stanišić, Ma pedagog i edukator Brainobrain Školarko Novi Sad