Blog
Značaj likovne umetnosti za razvoj deteta
- 30. December 2021.
- Posted by: Marija
- Category: Porodica Razvoj deteta Tehnike učenja
Tradicionalno shvatanje likovnog izražavanja u dečijem uzrastu usmereno je ka tome da deca razviju kreativnost, maštu, sitnu motoriku i nauče osnovna pravila crtanja i manevrisanja priborom.
Ipak, razvojni potencijal likovnih umetnosti mnogo je veći i ogleda se u razvoju svih aspekata ličnosti. Putem likovnog izraza kod mališana podstičnu se i motoročki, emocionalni, socijalni i kognitivni razvoj.
Ako želite da saznate na koji način likovna umetnost utiče na sve aspekte razvoja deteta i koja je vaša uloga kao roditelja, nastavite da čitate naš tekst!
Razvojni potencijal likovne umetnosti
Od malih nogu deca upoznaju svet oko sebe, promatraju umetnost kao takvu, za oko im može zapasti kvalitetna izrada postera autentičnog dizajna, interesantna skulptura, uramljena slika na zidu, ali ih može inspirisati i zelana trava, visoko drvo ili šareni kamenčić na plaži.
U tom smislu važna je uloga roditelja i vaspitača, odnosno učitelja, o čemu će kasnije biti reči.
Kao što smo pomenuli, tradicionalna shvatanja likovnog izražavanja dece usmerena su ka tome da je likovna umetnost zadužena za razvoj kreativnosti, mašte i ovladavanje priborom za rad.
Ipak, mnoga savremena istraživanja pokazala su da se umetničkim aktivnostima pripisuje holistički karakter, te da pružaju mogućnost da se utiče na celokupan i izbalansiran razvoj deteta. Bavljenje likovnim aktivnostima omogućava deci da setknu bogata iskustva, oslobode emocije, imaginaciju i intelekt i sagledaju svet iz različitih perspektiva.
Dete koje je oslobođeno straha od greške, bojenja i crtanjem unutar linija, svojim likovnim izrazom može da iskaže svoje stavove, pogled na svet i slično.
Kako pojedina istraživanja pokazuju, likovno izražavanje dece manje je uslovljeno veštinama u manevrisanju priborom i materijalom, a mnogo više zavisi od toga kakvi su stavovi izgrađeni kod njih i koliko imaju slobodu da manipulišu raznovrsnim medijumima.
Koja je uloga roditelja?
Roditelji imaju nekoliko zaduženja po pitanju dečijeg likovnog izraza, a glavno je svakako da ne ometaju decu!
Jedna od čestih grešaka koju roditelji prave jeste ometanje tokom rada, ispravljanje dečijih crteža, usmeravanje na greške, sputavanje kreativne slobode, ali i nametanje deci da se bave aktivnostima koje ne žele.
Iako je neprelaženje linije prilikom bojenja važno, ipak je važnije da dete nauči da putem likovne umetnosti izrazi sebe, razvije maštu, kreativnost, ali i nauči da svoje emocije i utiske prenese na papir.
Sa decom od najranijeg uzrasta možete organizovati brojne likovne aktivnosti u kojima će ono vežbati motoriku, upoznavati različite oblike i boje, izražaviti emocije i upoznavati svet oko sebe.
Organizujte zanimljive likovne aktivnosti
U skladu sa uzrastom deteta odaberite određenu tehniku, prvo upoznajte dete sa njom, predstavite mu boje, način na koje mogu da se mešaju i dajte mu da ih i samo isproba. Primera radi, odaberite tempere, na paletu stavite nekoliko boja i dajte detetu da ih meša, isprobava njihov otisak na papiru i drugim materijalima.
Dolazimo i do teme likovne aktivnosti i pitanja – Kako je odabrati?
Veoma jednostavno – dopustite detetu da bira. Razgovarajte sa njim o trenutnim preokupacijama, to može biti određena pojava, životinja, muzika, crtani junak i sl. Zatim zajedno kreirajte priču koja će biti motivacija za aktivnost i razgovorom dođite do teme kojom ćete se baviti.
Ako je njegov omiljeni crtani junak u opasnosti, zadatak će biti da mu nacrta ili čak napravi put da se iz nje izbavi, ako njegova omiljena životinja nema prostor za život, zadatak će biti da joj napravite stanište.
Ispred mališana stavite različite materijale koji mogu da vam pomognu tokom rada kao što su kamenčići, pasulj, pirinač, karton, papir, makaze, selotejp, kese, boje i slično, pa mu dozvolite da sam osmisli koncept. Naravno, materijal prilagodite uzrastu dece.
Vaš zadatak tokom likovne aktivnosti sa detetom jeste da posmatrate dete i podstaknete njegovo interesovanje. Primera radi ako nacrta samo jedan putić kojim će izbaviti svog omiljenog junaka iz nezgode, vi ćete ga pitati: “Da li mu je to dovoljno da pobegne”, ili “Gde će da skrene da bi se sakrio” i slično.
Dečije likovne aktivnosti daju mališanima ali i odraslima beskonačne mogućnosti za eksperimentisanje, istraživanje i izražavanje. Jedno likovno delo uvek možete dodatno razrađivati, upotpunjavati i time pozitivno uticati na razvoj deteta i njegovu samospoznaju.
Vremenom, kako se mališan navikne na redovne aktivnosti, sam će početi da daje kreativne predloge i postepeno se osamostaljivati tokom aktivnosti.
Tehniku prilagodite uzrastu deteta
Tokom sprovođenja likovnih aktivnosti sa mališanima, važno je da materijal i tehnike budu prilagođeni njegovom uzrastu, pre svega kako se mališan ne bi povredio, ali i iz drugih razloga.
Ukoliko pred njega stavite materijal i pribor kojim on ne uspeva da manevriše, javiće se strah od neuspeha i nezadovoljstvo, čak i frustracija. Na taj način mogu se javiti negativne emocije prema likovnog izražavanju.
Deci jaslenog uzrasta ponudite bojice i papir, posle navršene 1. godine dajte im i flomastere i krede. Vremenom, od 3. godine možete mu davati vodene bojice, tempere, a kasnije i kolaž papir koji može da secka i lepi. Kako dete odrasta, u vrtiću i školi postepeno će se upoznavati sa raznovrsnim zahtevnijim tehnikama.
Nadamo se da vam je naš tekst bio interesantan, te da ste se čitanjem upoznali sa nekim novim informacijama po pitanju razvojnog potencijala likovnih aktivnosti u dečijem uzrastu.