Blog
Kako da učite decu najbolje što možete
- 13. June 2017.
- Posted by: Marija Stefanovski
- Category: Razvoj deteta
Učionica ne mora uvek da bude asocijacija za prostor u kom se uči. Ona može i treba da bude sinonim za avanturu sa drugarima u kojoj se stiču i nova znanja. Vežbe u školi i u radu sa grupom imaju velike prednosti za svako dete i dosta poboljšavaju atmosferu u učionici. Svako dete napreduje zahvaljujući radu u grupi jer tada razvija osećaj pripadnosti, samopoštovanje, samopouzdanje, komunikaciju i liderske veštine.
Većina istraživanja su pokazala da timski rad unapređuje veštine kritičkog razmišljanja i poboljšava mogućnosti za rešavanje problema i rezonovanja. U radne grupe, deca su uključena ne samo intelektualno već i emotivno.
Rad u grupi dovodi do
- razvijanja društvene svesti
- prihvatanja razlika i sličnosti (svojih i tuđih)
- identifikovanja ličnh interesa, slabosti i sposobnosti
i postaje popularan poslednjih nekoliko godina.
Jednostavno sedenje do petoro dece ne znači da je dinamika grupe postignuta. Rezultati su najbolji kada je sve unapred planirano i sistemski odrađeno. Zato je najvažniji plan rada sa decom, a postoje dva osnovna tipa grupe koja se praktikuju kada je potrebno raditi zajednički.
Prvi tip su heterogene grupe koje se sastoje od učenika sa različitim nivoima sposobnosti i kod njih je ključna raznolikost.
Homogene grupe su drugi tip i u njima su đaci grupisani na osnovu sličnosti, na primer: isti učinak na određenom području.
Postoji veliki broj metoda učenja primenljivih na grupni rad, a one su sledeće:
Ice breakers – je vežba koja ostvaruje cilj “razbijanje leda”
SWOT analysis – vodi nas kroz saznanje o ličnim i grupnim slabostima, prednostima, mogućnostima i pretnjama (pod uslovom postojanja ideje o oblasti koja se obrađuje ili pitanja na kojima se radi)
Brainstorming – ova vežba daje ideje i sugestije sa ciljem stvaranja predloga i opcija
Fish bowling – u kojoj jedna grupa radi na temu dok druga posmatra njihov rad i učinak te ga kasnije analizira
Role play – vežba tokom koje se konkretna situacija odvija po principu preuzimanja uloga
Strategy exercise – đaci pronalaze zajednička rešenja za zadatke postavljene u grupi
Ipak, najbolji način za podsticanje razvijanja unutrašnjih resursa kod dece je balans između individualnog i grupnog rada, tada se postiže željeni kvalitet.
“Alone we can do so little; together we can do so much”. – Helen Keller More
Autor: Zorica Nikolova (Edukativa centar “BrainOBrain aerodrom”- Skoplje)